Rapporten Att utveckla verksamheter med stöd av välfärdsteknik presenterar förutsättningar och behov av framtida stöd hos kommunerna i Västra Götalands län när det gäller välfärdsteknik. Kommuner tycks ibland ha svårt att ta tillvara de möjligheter som följer med teknisk utveckling.
I rapporten konstateras att kommuner har olika förutsättningar att införa och använda välfärdsteknik. När kommuner har svårigheter handlar dessa ofta om bristande förmåga att driva ett effektivt utvecklingsarbete. Den bristande förmågan förklaras i utredningen av styrningsproblem, resursproblem, kompetensproblem och organiseringsproblem.
Med utgångspunkt i dessa fyra problemområden kan en viss riktning ges för dialogen om utformningen av ett framtida stöd. Alla problemområden kräver ett lokalt arbete i den enskilda kommunen, men behov finns också av stöd.
Välfärdsteknik bör ingå i det ordinarie utvecklingsarbetet
En viktig princip i utformandet av ett sådant stöd är att i första hand hantera välfärdsteknik inom ramen för den ordinarie strukturen för kvalitets-, verksamhets- och kunskapsutveckling. Rapportförfattarnas uppfattning är att det är mer resurseffektivt att i första hand förbättra befintliga strukturer och stöd än att utveckla särskilda som rör välfärdsteknik.
Fyra viktiga frågor för att avgöra stödbehov
Vilket specifikt innehåll som ska ges ett framtida stöd, och på vilken nivå ett stöd ska ges, kräver dialoger inom och mellan kommunalförbunden. Nedanstående fyra frågor är viktiga att beakta i dessa dialoger:
- Förstärkning av befintligt stöd
- Stöd i kontakt med externa aktörer
- Stöd vid upphandling
- Samordning av stimulansmedel