Länsförsäkringar lanserar AI–experimentet Laika 13 – tonåringen som uppfostrats av social media

Sambandet mellan sociala plattformar och psykisk ohälsa är starkt. Men ännu vet ingen hur överdriven konsumtion påverkar hjärnan i det långa loppet. Ändå ökar den dagliga skärmtiden varje år – utan att vi känner till påföljderna. Nu lanseras Laika 13  – en simulering av vad som händer när en tonåring spenderar 100% av sin tillgängliga tid på sociala medier, så att experimentet inte behöver fortgå på våra egna barn. Bakom initiativet står Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän i samarbete med hjärnforskaren Katarina Gospic och Lisa Thorell, professor i beteendepsykologi. 

Var femte svensk tonåring spenderar all sin lediga tid på framför en skärm. Men vad blir konsekvenserna om tio,femton eller tjugo år? Det är ett pågående experiment med våra barn och unga som försökspersoner. 

Nu lanseras Laika 13– ett interaktivt AI–intellekt som visar oss konsekvenserna av för mycket passiv skärmkonsumtion. Allt för att utforska vad som händer med en hjärna när IRL–upplevelser och intryck ersätts med oändligt scrollande. Hela Laikas omvärld och intellekt baseras på intryck från de social media plattformar som idag används mest frekvent av barn mellan 13–16 år. Plattformarna bygger på användargenererat innehåll som skapas och delas som korta, ofta underhållande videor och livesändningar. Hon är skapad och utvärderad i nära samarbete med hjärnforskare Katarina Gospic och Lisa Thorell, forskare och professor i beteendepsykologi vid Karolinska Institutet.