Ny chattfunktion ska minska telefonköer till vårdcentralerna

Ny chattfunktion ska minska telefonköer till vårdcentralerna  (notified.com)

Från och med 24 april går det att påbörja sitt vårdärende närsomhelst på dygnet istället för att ringa på vårdcentralernas telefontider. Kön till chatten styrs med digital teknik så att personer med störst vårdbehov prioriteras.

1177 direkt Västmanland är ett sätt att snabbare hantera invånarnas hälsoproblem och ge svar på frågor om vård. Vi hoppas att det samtidigt ska göra att de som ringer 1177 och vårdcentralerna snabbare ska få svar i telefon, säger Jonas Ekström, områdeschef, Nära vård.  

Samtliga 28 vårdcentraler är med

Samtliga 28 vårdcentraler i länet inför nu 1177 direkt Västmanland, som kommer att vara i drift dygnet runt alla dagar i veckan. Det är vårdcentralerna som svarar i chatten under de ordinarie öppettiderna klockan 8-16. Därefter tar 1177-rådgivningens sjuksköterskor över fram till 22.00. Frågor som kommit in under natten hanteras av vårdcentralerna när de öppnat. Ärenden som bedöms som akuta besvaras av sjuksköterskor på 1177. 

Den här satsningen är ett svar på invånarnas önskan om högre tillgänglighet. De flesta är ju sedan länge vana att kunna sköta sina övriga ärenden i livet lätt och smidigt via internet och förväntar sig därför att hälso- och sjukvården ska kunna erbjuda liknande service, säger Malin Gabrielsson (KD), regionråd med ansvar för digitalisering.  

1177 direkt Västmanland kommer att göra det enklare att nå vårdcentralen samtidigt som tekniken hjälper till att prioritera så att de som kontaktar vården får hjälp utifrån behov. Det avlastar också så att det ska finnas utrymme för den som behöver ha kontakt på annat sätt, till exempel via telefon, säger Lina Eriksson (L), regionråd med ansvar för primärvård. 

Boka vaccinationstider m.m.

Utöver möjligheten att söka vård och chatta med vårdpersonal ger 1177 direkt Västmanland ytterligare möjligheter: 

• Ställa frågor om eller boka vaccination för covid-19, influensa, TBE och pneumokocker.  

• Chatta med personal från ungdomsmottagningen. (Gäller personer 13 –23 år) 

• Ställa frågor till barnhälsovården om barns hälsa och utveckling. (Gäller barn upp till sex år, innan de börjat förskoleklass.) 

• Få hjälp med ärenden som att av- eller omboka tid på vårdcentral, förnya recept, samt ställa frågor om fakturor eller vårdgaranti.   

Inom några veckor kommer 1177 direkt Västmanland även att finnas som en app att ladda ner från AppStore och Google Play. För de vårdcentraler som har TeleQ kan chatten även nås via knappval i telefonen.